KATA-KATA YANG BAIK ADALAH SEDEKAH

Monday, January 25, 2010

Kitab Muhimmah & Al-Mawa'izd Al-Badi'ah





Assalaamualaikum, selawat serta salaam di panjatkan kepada Rasulullah salallahu‘alaihiwassalaam wa’ala aalih…

Saya dan sahabat saya baru saja selesai mengikuti ceramah harian di surau Office yg berlangsung setiap hari waktu zuhur. Hari ni saya agak terlewat turun ke surau kerana lambat menghabiskan makanan tenghari saya. Sampai saja di surau, tempat muslimat tidak begitu penuh..seperti biasa hanya 10-20 org muslimat office menara 2 Faber Tower je yg betul2 minat dan mengikuti ceramah / tazkirah harian di surau ini.Jumlah untuk muslimin yg hadir Allahu’alam..saya tidak terlintas untuk kira lagipun memang x Nampak dek dipisahkan dengan tirai…

Ustaz yg memberi tazkirah kali ni bagus sekali. Walaupun saya lambat turun dan telah tertinggal 1 per 2 isi kuliyyah ini saya masih dapat meneka tajuk perbahasan ustaz kali ni adalah berkaitan “Kitab Muhimmah”. Saya amat teruja mendengar setiap kata dari ustaz kerana saya sememangnya teramat suka dengan kupasan mengenai buku atau kitab Muhimmah ini.

Kenapa saya suka???

Sebab utamanya kitab ini berkaitan tanggungjawab & amanah isteri kepada suami dan suami kepada isteri..

Saya masih ingat pesan seorang ustaz, sebelum menikah..carilah kitab Muhimmah..bacalah dan fahamilah…

KItab ini padat dengan pelbagai isu isteri dan suami serta penerangan mengenai kewajipan suami isteri yg selalu terlepas pandang dan dipandang remeh oleh mereka yg telah berumah tangga.

CTH:

HURAIAN MENGENAI DOSA ISTERI DITANGGUNG SUAMI DAN PAHALA YANG SUAMI BUAT ISTERI JUGA DAPAT (mcm mana tu?nak tahu?kena baca buku ni)

HURAIAN MENGENAI TANGGUNGJAWAB ISTERI, JIKA DIBoLEHKAN MANUSIA SUJUD KEPADA MANUSIA RASULULLAH AKAN SURUH ISTERI SUJUD PADA SUAMI...(PENTING!!)

HURAIAN MENGENAI PEMAKAIAN WAGIAN DLL…

NAK TAHU LEBIH LANJUT???JOM BELI BUKU NI…saya jamin sangat memberi manfaat pada kita semua.


Andai semua wanita dan lelaki membaca dan belajar kitab ini, insyaAllah institusi kekeluargaan di Negara kita kembali pulih dan rumahtangga semakin bahagia…insyaAllah…


Kitab Muhimmah & Al-Mawa'izd Al-Badi'ah

Kitab Muhimmah adalah merupakan sebuah kitab lama yang telah dikarang oleh Syeikh Abdullah Ibnu 'Abdur Rahim Fathani. Dan ianya banyak membicarakan tentang kelebihan dan kepujian terhadap perbuatan seorang isteri yang telah menunaikan tanggungjawabnya terhadap suaminya dan juga memberi peringatan yang sebaliknya apabila mereka derhaka.Manakala terdapat sebuah lagi kitab yang bernama Al-Mawa'idz Al-Badi'ah membicarakan tentang peringatan-peringatan yang indah buat seorang Muslim yang dikarang oleh Maulana As-Syeikh 'Abdur Rauf Fanshuri Acheh.


- Penerbit
KANDUNGANBAHAGIAN PERTAMA: Kitab Muhimmah- Maka Inilah Suatu (Muhimmah): Yang Ditakutkan Atas Tiap-Tiap Perempuan Yang Bersuami, Iaitu Mengerjakan Pekerjaan Yang Jadi Derhaka Akan Suaminya- (Ini Suatu Tanbih) Pada Menyatakan Kelebihan Segala Perempuan Yang Mengikut Bagi Suaminya

- (Ini Suatu Tanbih) Pada Menyatakan Kebinasaan Atas Lelaki Yang Mempunyai Isterinya Sebab Berkahwin
- (Ini Suatu Tanbih Pula) Maka Hendaklah Ada Bagi Lelaki Yang Ada Baginya Isterinya Itu Di Dalam Cemburuan Yang Pertengahan
- (Ini Suatu Tanbih Pula) Tatkala Kita Ketahuilah Daripada Segala Jalan Yang Jadi Kebinasaan Atas Segala Orang Yang Berkahwin
- (Ini Suatu Tanbih) Pula Pada Menyatakan Qismun, Ertinya Giliran- (Ini Suatu Tanbih Pula) Pada Menyatakan Tahajar Dan Tasyaman
- (Ini Suatu Muhimmah) Yang Ditakut Atas Segala Orang Yang Memutuskan Akan Segala Keluarganya
- (Tanbih) Sesungguhnya Telah Menaqal Oleh Qurthubi Di Dalam Tafsirnya: "Akan Ittifaqlah Segala Ulama' Atas Menyatakan Haram Memutuskan Keluarganya Dan Wajib Menghubungkan Dia"
-(Faedah)- Adapun Riwayat Beranak Pada Malam Pula
- (Faedah)BAHAGIAN KEDUA: Kitab Al-Mawa'idz Al-Badi'ahMengandungi 50 Pengajaran


Harga = RM15.00
Mukasurat = 263
Penulis = Syeikh 'Abdullah Ibnu 'Abdur Rahim Fathani & Syeikh 'Abdul Ra'uf Fanshuri Acheh
Alih Tulisan Jawi Ke Rumi = Noraine Abu
Penerbit = Al-Hidayah Publications

1 comment:

  1. salam, kat mana boleh saya beli kitab muhimmah ni?

    ReplyDelete

barakallahufikum..=)