KATA-KATA YANG BAIK ADALAH SEDEKAH

Wednesday, January 13, 2010

Mengimbau zaman sekolahku

Malam damai. Tika ini saya sedang sibuk melayan karenah adik bongsu saya yang petah berbicara sehingga pening saya ingin melayannya. Sambil melayan adik, saya membelek-belek buku di mini library saya. Ketika saya melihat-lihat koleksi buku saya di mini library di ruang tamu, mata saya tertancap pada sebuah buku koleksi sajak yg bertajuk "Buih Gelombang" karya Ahmabd Sarju. Minda saya terus mengimbau zaman remaja saya di kampung KKB 7tahun yg lalu..

Ketika di tingkatan 5, saya merupakan pelajar yg amat aktif dlm bidang kurikulum..hampir kesemua kuiz, pertandingan dan mcm2 lagi aktiviti sekolah saya sertai dan semuanya saya menang paling tidak hadiah ke-4. Dalam banyak-banyak akiviti / pertandingan, saya paling suka bahagian melukis poster dan bahagian sajak dan cerpen. Di sekolah saya merupakan merupakan wakil sekolah dalam bidang melukis poster hingga ke peringkat antarabangsa (msia-Jepun 1999 & msia-republik Czech 2000: kenangan terindah mendapat tempat dari beratus lukisan seluruh dunia). Lain kisahnya dalam bidang sajak dan cerpen. Saya sekadar bertanding dalam peringkat sekolah saja..Paling x dapat kulupa kenangan semasa Minggu Penghayatan Islam, saya menyertai pertandingan mendeklamasi sajak Islam. Saya amat teruja untuk masuk pertandingan itu. Masih ingat lagi wajah ustazah ( ummi angkat saya) terseyum melihat saya berpuisi di pentas dewan sekolah. Saya Mendapat tempat ke-2 dalam mendeklamasikan sajak..

Disini saya sertakan sajak pilihan saya yang telah meremangkan roma kwn2 saya yg mendengar 7 tahun yg lalu di dewan SMK KKB.

"Lagu Kemenangan"

Jihad akan meniup panas di kepungan waktu
kaulah pengangkat kemuliaan
mengisi setiap ruang kosong
laut dan daratan muslimin

yang tetap megah dengan kibaran bulan bintang

Tutuplah hati nurani bilik sucimu
dari gelodak angin jahat yang menghancurkan
sebarang rahsia kemuliaan dan ketinggian
dari sebarang sentuhan
yang kau haramkan menimpa keruntuhan

Betapa menyala lagu sejarah yang menakjubkan

Abbasiah dan Umayyah menjadi jambatan
mengilat kemilau pedang Saidina Abu Bakar
dengan ketajamannya menusuk jantung musuh
membenam daratan Eropah yang angkuh!

Kumandangkanlah Segala Syair Iqbal
sambutlah tangan sabilillah
dengan jeritan Umar yang dapat membelah bukit dan gunung
dan membangkitkan kemaraan pejuang muslimin

Islam tak akan lesu dan tertawan
dari dogma dari seribu patung dan isme
kerana Allah bersama kita
melindungi dari syirik dan mungkar!


....Semangat dan ruh islam meresap kedalam salur darahku dan meguatkan denyutan nadiku..Allah!Allahu Akbar!!
masih terasa getaran hebat jantungku sewaktu mendeklamasikan sajak tersebut. Seluruh tubuhku meggeletar kerana terlalu menghayati bait-bait sajak ini. Tepukan gemuruh dari penghuni dewan SMK KKB memenuhi ruang telinga..saya hanya tersenyum sewaktu rakan-rakan mengatakan mereka meremang mendengar sajak saya.

Kenangan ini terlalu mendalam kerana ianya separuh dari titik tolak saya memulakan langkah kehadapan dengan lebih laju.

Bait-bait puisi ini akan saya deklamasikan buat kali kedua kepada pelengkap agama saya nanti.InsyaAllah.


Buat Syabab :
"Kumandangkanlah Segala Syair Iqbal
sambutlah tangan sabilillah
dengan jeritan Umar yang dapat membelah bukit dan gunung
dan membangkitkan kemaraan pejuang muslimin"


ain_nurjihad@yahoo.com

No comments:

Post a Comment

barakallahufikum..=)