KATA-KATA YANG BAIK ADALAH SEDEKAH

Wednesday, February 9, 2011

TODAY IS A FISH N CHIP DAY!!

Bismillah…Allahumma solli ala saiyyidina Muhammad!

Assalamualaikum…


Dear all readers, setelah sekian lama membekukan blog (bulan lepas pun 1 post je sempat buh.huhu) maka hari ni, saya nak buat sedikit PERUBAHAN-ANJAKAN PARADIGMA- BUKAN REFORMASI-TAPI REVOLUSI terhadap blog saya ni…panjang sungguh.x pe, saya yakin korang semua faham.


APA yg saya nak buat? à KALI NI NAK KASI RESEPI PULA…^^,


My 1st RECIPE EVER: FISH n CHIP w COESLOW N MASH POTATOES!! Yummy!

Ok, FYI, hari senin/isnin lepas after work saya suggest kat husband nak buat fish n chip utkbekal ke opis esok hari. Suami saya setuju. Itu memg fevered dia. Terus dia cadang beli barg2 utk buat fish n chip tu…jadi kami pun decide pergi shopping ala-kadar-budget kat JJ setiawangsa..(sbb nak cari serbuk roti terpaksa la pergi market yg SUPER2..market yg mini2 susah nak dpt serbuk roti.)-.-‘


After 30minute kami round2 JJ tu, barang2 yg diperlukan semua dah ada Cuma serbuk roti xjumpa2…susah betul nak cari serbuk roti tau . Sebenarnya senang je nak cari kalau tau kat mana kedai yg jual brg2 utk buat kek tp saya je yg x tahu…huhu T.T…jenuhla pusing-pusing, baca satu-satu,takut-takut ada kat celah-celah rak…tp xjumpa.siap bertanya cashier/pekerja JJ kat mana serbuk roti tp dia jawab “xtau la..rasenye xde jual”…adeh..hampa.(T.T).ok, xpe, suami ajak pg GIANT pula cari kat sana…(SUAMIKU sungguh PENYABAR.hehe)


Masa suami saya ke kaunter nak bayar brg2 yg dibeli, saya pergi lagi cari serbuk roti ke tempat yg pada instint saya ada…cari punya cari…sampai terduduk-duduk, akhirnya! Saya jumpa….Alhamdulillah…seronok! Terus saya callencik suami dan dia pun gumbira terus nak balik cpt2 n masak. Tempat tu sebenarnya kami dah tengok dah tadi…tp sebab tulisannya kecik n byk jenis serbuk (serbuk soya, serbuk beras, serbuk mcm2 lagi xtau apa)jadi saya n suami xperasan la kewujudan serbuk roti ni..(kami berdua ni pakai spec dan power mata kami melebihi power pada kaca mata kami.harap maklum)hihi.


è Serbuk roti ni penting ye kawan2. Nanti fish fillet tu xrangup klau xbuh serbuk roti.


Alhamdulillah, after solat maghrib, saya bertungkus lumus siapkan bahan2 utk buat :


1. Coleslaw, 2. Mash potato 3. Fish n chip.


Bahan2 yg diperlukan utk buat COESLAW ialah:

- Kobis bulat (potong halus)

- Carrot (potong dadu kecil2)

-Mayonis (ikut sukatan/suka hati/sesedap lidah merasa)

-Susu segar (saya letak ½ kotak sbb saya buat byk…kalau buat sikit buh sikit je ye)

-Garam

Cara2:

-Campurkan kobis n carrot yg dah dipotong dadu tadi.gaulkan sampai mesra..

-masukkan susu sikit demi sikit, gilir2 dgn mayonis…kemudian rasa..kalau nak lagi lemak tambah la lagi susu n mayonis ye.

-kemudian, buh sedikit garam dan gaul sebati.dah siap!simpan dalam freezer dulu sementara nak buat mash potato + fih n chips pula.


2. Mash Potato

Bahan2:

Kentang besar 3 biji

Air kosong

Mentega lembut

Susu segar ½ kotak

Lada hitam halus (ditumbuk/beli siap)

Cara2:

Kopek kentang dan rebus dgn air sampai lembut.nak tau lembut atau x, cucuk kentang dgn lidi / Garfu.

Bila kentang dah lembut, tos air, amek kentang je n start lenyek2kan kentang tu.

Lepas semua dah lembut gebu, masukkan susu sikit demi sikit dan gaulkan.lepas tu masukkan juga marjerin 2 sudu besar..gaul sekali.

Last sekali masukkan lada hitam yg dah ditumbuk halus.gaul sebati.kalau nak lagi sedap, tambah sikit garam…

-p/s:kalau nak lebih watery, buh la susu segar lebih skit..ada la kuah sikit.siap!



3.Fish n Chip

Bahan2:

-Fillet ikan dori

-Tepung gandum

-serbuk roti

-serbuk pati ayam

-lada putih (halus)

-secubit soda bikarbonat

-garam

-lemon

-jejari kentang yg belum digoreng.

-sos barbeque

-salad

Cara2:

-Potong ikan ikut suka hati..(nak kecik atau besar).perap ikan dgn lada putih halus + perahan lemon (limau pun blh)

-Bancuh tepung gandum dgn sikit air & kacau sampai likat.Buh secubit soda, garam,serbuk pati ayam dan lada putih halus.gaul sebati.

-celupkan ikan tadi ke dalam tepung bancuhan, pastu golekkan dengan serbuk roti, pastu goring deep fry ye kawan2..

-agak2 dah rangup n garing, sila angakt dan buh atas pinggan.

-pastu goring French fries.kasi garing.angkat buh atas pinggan fish fillet tadi.

-hiaskan dengan salad, buh sekali coleslaw n mash potatos..tambah sikit hirisan lemon sebagai hiasan terakhir…psst, jgn lupa, tambah sos cili + mayo,baru sedap!hehe..SELAMAT MENCUBA!!

… Ok…ini hasil air tangan saya…

Abang (suami) komen: sedap bangat! abang bagi 10/10! (Alhamdulillah…..hehe)

Ayah (FIL)komen pula: nyum2…(xckp2)….last tu baru ckp, mcm makan kat HOTEL! (Wallah….!hehe)

Mama pula komen (MIL): ain masak memg sedap.mama makan sikit je tau. Mama rasa baik ko jual kat office je ain. Buat bisnes.Mama fikir business je ni.otak mama tgh berjalan ni.(tu kata mama.hihi)

Tips utk sedap:masaklah dengan hati ikhlas dan penuh kasih syg…sentiasalah berselawat waktu memasak.=)

Saya gemar memasak (walau masak xsedap.hehe). Bila pandai masak mcm2, xperlu lagi makan kat luar.blh buat sendiri.Boleh jimat duit utk masa depan.FOKUS! sekrg ni kalau pergi keje mau habis dkt rm10 perday tau utk breakfast n lunch….kalau

bawa bekal belanja rm1 je utk tambg bus..jimat berkali2 ganda kan tu….ini baru betul kempen JOM JIMAT!




No comments:

Post a Comment

barakallahufikum..=)